h a l l o w e e n

John Carpenters 'Halloween' (1978) (svensk titel: Alla helgons blodiga natt) är en av mina favoritskräckfilmer. Det är knappast "slasher"-genret som jag finner obehagligast, men den här är verkligen ett undantag. Det finns många, gamla som nya, rysar-figurer som härjat i TV-rutan, t.ex. Leatherface (Texas Chainsaw Massacre), Jason Voorhees (Friday the 13th), Ghostface (Scream), Freddy Kruger (Nightmare on Elm Street) osv,  - men ingen av dessa kan jämföras med hur Michael Myers i Halloween får dig att vilja genomsöka garderoben en extra gång innan du ska sova. Han är THE Boogyman, med andra ord.

Den första film om Michael Myers som jag någonsin snubblade över var Halloween H20 - Twenty Years Later (1998). Det är en uppföljare till de första två filmerna, fortfarande med Jamie Lee Curtis i huvudrollen och jag tror att jag var 12 år när jag såg den. Jag fick givetvis mardrömmar, men sånt triggar mig tyvärr ännu mer, så jag hyrde hem alla Halloween-filmer och blev rätt besatt. Vissa i serien är gräsligt dåliga, medans andra, som t.ex originalet, är genialiska! Om ni inte haft möjlighet att se de här filmerna än, så ta och gör det.
(Här nedanför rekomenderar jag vilja som är sevärda)

Halloween (1978) - Det här är originalet som givetvis är kult!
Halloween 2 (1981) - Rätt bra uppföljare som fortsätter precis där ettan slutade.
Halloween 3 - Season of the Witch (1983) - Varför den här kallas "Halloween 3" är fan ofattbart då den inte handlar om Michael Myers. Skräp! Den räknas inte till serien utav många kritiker. Hoppa över den här.
Halloween 4 - The Return of Michael Myers (1988) - Myers är äntligen tillbaka, även om filmen är sådär. Den duger.
Halloween 5 (1989) - Jag gillar den här, men tyvärr har den sågats av många. Avgör själv.
Halloween 6 - The Curse of Michael Myes (1995) - No. Just. .. no.

Halloween H20 - Twenty Years Later (1998) - Den här delen låtsas som att film 3-6 inte existerar, vilket är bra. Den äger rum 20 år efter händelserna ifrån film 1 & 2. Detta är favoriten efter originalet.
Halloween: Resurrection (2002) - Den här fortsätter i H20s fotspår, men den håller sig inte på banan. Visst den är underhållande, men storyn håller inte. Låtsas istället som att allt slutade i Halloween H20. The End. Goodbye.

Halloween (2007) - Detta är ingen uppföljare, utan en remake på originalet från 1978. Den är ganska grov, vilket inte överraskar nu när Rob Zombie står som regissör. Den ger en mer detaljrik historia om Michael Myers uppväxt och visst, den är välgjort, men inte speciellt övertygande. Myers ska förbli en mystisk karaktär eller "skugga" som han refereras till. Den här filmen släppte Halloween-spåret en aning för mycket. Men vafan, den är sevärd. 
Halloween (2009) - Nae, den här är extremt kass. Don't bother!

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sophiealicee.blogg.se

Sophie - tjugoett år gammal med en tioårig dansbakgrund. Senaste halvåret pluggade jag vid Mittuniversitetet, Östersund. Drömmen om att bli socionom tog över och nu är det vad jag siktar mot. Tanken är att göra det här till en "filmblogg" men det kommer inte lyckas. Häj

RSS 2.0