in the room where you sleep

Som vanligt har Sveriges bio senare premiärdatum än de större länderna. Vi är ca en och en halv månad efter och det kunde jag inte vänta på när det går att ladda..."köpa" filmerna på nätet. Vem behöver undertext? Så igår kväll blev det visning av 'The Conjuring' (filmen jag la upp en trailer för häromdagen). 

Jag var rädd när jag såg den här filmen. Jag var SÅ rädd att jag knappt kunde röra mig. Jag är i mitt svagaste när jag ser rysare (skräckfilmer i mer klassisk stil som mer lutar åt det övernaturliga) och det här är verkligen en av de bättre jag sett - skojar inte. Den hade allt som jag vill se i den här typen av film, vilket sällan händer. 

Bra rysare kan tillåta filmen att ge dig "suspense" istället för "surprise". Alltså, hellre att du sitter och får bygga upp en spänd stämning istället för att du ständigt ska chockas av att något hoppar fram. Visst, det fanns ett par hoppa-till-scener i The Conjuring men den såg till att andas imellanåt. Ibland räcker det bara med att en flicka vaknar på natten, tittar in i mörkret och viskar till sin syster: "There's somebody behind the door.". Musiken blir högre, dörren zoomas långsamt in, men inget monster visas. YES! Jag vill inte så något monster, spöke etc. 

Skräckfilmer är läskiga så länge allting är mystiskt. Varje gång slutet närmare sig så får vi se vad det är som har skrämt oss under senaste två timmarna, och vipps så är ingenting mystiskt, läskigt eller underhållande längre. En stämningsdödare.
 
Se den här filmen, den var otroligt obehaglig. Den var snygg, med suveräna skådespelare OCH jag rörde inte min mobil under hela speltiden, vilket beviser en hel del. Pluspoäng för att de hade med Dead Man's Bones låt "In The Room Where You Sleep". Ryan Gosling kan tydligen sjunga också.
The Conjuring får 4/5. 
 


Kommentarer
Linis

Den var riiiktigt bra!!:))

2013-08-13 @ 12:45:06
URL: http://linajonsdotter.blogg.se
Aida

Bra recension ! Kommer nog aldrig se den dock, haha! XD

Svar: Haha, det vore ju nåt att gå på bio med dig och se den!
Sophie Alice Elizabeth

2013-08-13 @ 23:35:34
URL: http://www.aidalazarian.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sophiealicee.blogg.se

Sophie - tjugoett år gammal med en tioårig dansbakgrund. Senaste halvåret pluggade jag vid Mittuniversitetet, Östersund. Drömmen om att bli socionom tog över och nu är det vad jag siktar mot. Tanken är att göra det här till en "filmblogg" men det kommer inte lyckas. Häj

RSS 2.0