the evil dead review

Fede Alzarez har gjort en reboot på skräckfilmen Evil Dead som hade sin premiär 1981. Jag har glappat mig igenom originalet vid något tilfälle, så jag vet vad den handlar om - vilket gjorde att jag gärna ville se hur 2013-versionen blev. 

Den här filmen följer skräck-dramaturgin slaviskt och den är väldigt lätt att bara hänga med i. Karaktärerna består givetvis av en bunt naiva ungdomar som fattar fel beslut så fort de får chansen. De besöker en stuga i skogen en helg där en av killarna hittar en bok som han läser högt ur (btw, VEM läser ut en bok högt när man är ensam i rummet?), vilket resulterar i att helvete släpps lös. En av tjejerna blir besatt och detta sprids som en smitta till de andra, sen när de försöker fly i bilen har vägen svämmat över... So you all have to drive back to that freakin cabin?!

Aja, nog med handling. Den här filmen blir lätt en cliché vid ett par tillfällen men å andra sidan så kom originalet ut för 30 år sedan så är det rätt "okej" eftersom dessa skräck-clichéer var mindre tydliga för oss då. Fast fan, det här var ingen originell story på den tiden heller ... 
En liten, liten applåd för att det var en välgjord obehaglig miljö & dugligt skådespeleri. Meen.. ack fan så äckligt vidrig den här filmen var. Gränsen är nådd. Klarar du SAW-filmerna? Om inte - låt bli den här. Jag själv anser mig vara extremt härdad vid alla typer av skräckfilm, men jag fick verkligen sitta o rikta blicken 10 cm bredvid TV-rutan för att slippa spy.  

Slutet var förbannad tråkigt, men ändå så blir min slutsats (efter att ha smält allting) att det här är en helt okej skräckfilm. Jag skulle nog kunna se den igen och blev genast nyfiken på att ta en ordentlig titt på originalet. 
Den får 3/5
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

sophiealicee.blogg.se

Sophie - tjugoett år gammal med en tioårig dansbakgrund. Senaste halvåret pluggade jag vid Mittuniversitetet, Östersund. Drömmen om att bli socionom tog över och nu är det vad jag siktar mot. Tanken är att göra det här till en "filmblogg" men det kommer inte lyckas. Häj

RSS 2.0